معرفی صرافی های ارزهای دیجیتال

 

معرفی صرافی های ارزهای دیجیتال

حتما در خبرها خوانده اید که صرافی بایننس قصد دارد حسابهای متعلق به کاربران ایرانی را ببندد. اما اگر اهل معامله در بازار ارزهای دیجیتال هستید نگران نباشید راه های دیگری هم برای این کار هست. یکی از امنترین راه های معادله ارزهای دیجیتال استفاده از صرافی های غیر متمرکز می باشد. در این مقاله به مقایسه ای در ساختار و ساز و کار صرافی های غیر متمرکز و صرافی های متمرکز پرداخته خواهد شد.

صرافی های ارزهای دیجیتال، محلی برای تبادل ارزها و توکن های مختلف است، و شما این امکان را دارید که در صرافی، ارزهای مختلفی را تهیه کنید. مثلا اگر شما اتریوم داشته باشید و بخواهید آن را تبدیل به بیت کوین کنید، میتوانید با مراجعه به سایت صرافی، در ازای اتریوم های خود بیتکوین بگیرید. البته برای این کار باید دقت کنید که جفت ارز قابله معامله بیت کوین به اتریوم در صرافی، تعریف شده باشد.

 برای مواردی که جفت ارز مورد نظر در صرافی تعریف نشده است، شما مجبورید اول ارز خودت را به یک ارز مرجع تبدیل کنید و سپس از طریق آن اقدام به خرید ارز مورد نظر نمایید. به عنوان مثال فرض کنید که میخواهید ریپل را به به کاردانو تبدیل کنید و جفت ارز xrpada در صرافی تعریف نشده است، اما جفت ارز هر دوی اینها با ارز تتر موجود است. در این حالت شما مجبورید اول ریپل را به تتر تبدیل کنید و سپس تتر را با کاردانو معامله کنید. البته باید در نظر داشته باشید که در این حالت شما برای تبدیل ریپل به کاردانو مجبور شدید دو معامله انجام دهید و برای هر معامله کارمزد جداگانه ای پرداخت کنید.

هرچقدر در یک صرافی تعداد جفت ارزهای بیشتری تعریف شده باشد آن صرافی معامله گران بیشتری را جذب خواهد کرد و این در نهایت باعث افزایش حجم معاملات و افزایش اعتبار صرافی خواهد شد.

انواع صرافی ها

صرافی ها را می توان به دو نوع متمرکز (Centralized Exchange) و غیر متمرکز (Decentralized Exchange) تقسیم بندی کرد. صرافی های متمرکز در واقع شرکت هایی هستند که پلتفرمی برای مبادله ارزهای دیجیتال را در اختیار کاربران خود قرار می دهند اما صرافی های غیر متمرکز پروژه های دیفایی هستند که به شکل یک قرارداد هوشمند در بلاکچین ایجاد شده اند که به صورت کاملا غیر متمرکز اداره می شوند و توسط هیچ نهاد یا شخصی مدیریت نمی شوند.

 

نحوه انجام معاملات در صرافی های متمرکز

در صرافی های متمرکز سیستم معاملات و قیمت گذاری بر اساس روش سنتی دفتر معاملات یا order book انجام میشود. در این سیستم خریدارها و فروشنده ها هر کدام سفارش مورد نظر خود را ثبت می کنند و وقتی که دو سفارش خرید و فروش از نظر قیمتی با هم یکی شدند آن معامله انجام میشود. مثلا فرض کنید در جفت ارز بیت کوین به تتر شما یک اردر خرید به اندازه  33000 تتر گذاشتید اما بهترین اردر فروش در قیمت 33001 تتر است. سفارش شما وقتی انجام میشود که یک فروشنده سفارشی را به قیمت 33000 تتر ثبت کند. در صرافی های متمرکز هرچقدر تعداد افرادی که در حال معامله هستند بیشتر باشد، در دفتر معاملات اردرهای بیشتری ثبت خواهد شد و در نتیجه سفارش ها زودتر به انجام میرسند.

 

به عنوان مثال در صرافی بایننس هر معامله در کسری از ثانیه انجام میشود. در سیستم دفتر معاملات اگر میزان تقاضای خریدارها بیشتر از عرضه فروشنده ها باشد هر خریدار باید سفارش قیمتی بالاتری نسبت به سفارش های موجود ثبت کند تا معامله زودتر از بقیه انجام شود و اینگونه قیمت آن جفت ارز افزایش پیدا میکند و توان گفت قیمت ها توسط معامله گران و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود و تغییر میکند.

 

حوۀ کنترل دارایی ها در صرافی های متمرکز و غیر متمرکز

یکی دیگر از تفاوت های بزرگ بین صرافی های متمرکز و غیر متمرکز نحوه کنترل دارایی هاست. 

در صرافی های متمرکز وقتی شما ارزی را به حساب خود در صرافی منتقل میکنید، به کلیدهای خصوصی آن دسترسی نخواهید داشت. به عنوان مثال وقتی یک بیت کوین به حساب خود وارد می کنید صرافی معادلش به شما اعتبار میدهد و وقتی آن را با اتریوم معامله میکنید صرافی در حسابتان به میزانی که اتریوم خرید کردین به شما اعتبار اتریوم اختصاص می دهد.

انجام معاملات به صورت اعتباری، ابتکار صرافی ها برای کاهش کارمزد معاملات است. اگه قرار بود تبادلات به صورت واقعی انجام شود مثلا در مورد بالا که شما در حال معامله بیت کوین با اتریوم با یک فروشنده هستید، شما باید کارمزدی را برای انتقال بیت کوین به طرف معامله پرداخت کنید و آن فرد نیز باید کارمزدی را برای انتقال اتریوم به شما پرداخت کند. اما در حالت اعتباری شما فقط درصد کمی را به عنوان کارمزد کارگزاری می پردازید. و در نهایت کارمزد انتقال تنها وقتی پرداخت خواهد شد که قصد داشته باشید دارایی خود را از صرافی به کیف پول شخصی منتقل کنید. 

اما صرافی های متمرکز در واقع قراردادی هوشمند در یک بلاکچین مثل اتریوم هستند که به شما امکان معامله از داخل کیف پول را میدهند و تنها شما هستید که به کلید خصوصی دارایی های خود دسترسی دارید و هر معامله در واقع تراکنشی در بلاکچین است که کارمزد خودش را دارد و شما م توانید با در اختیار داشتن هش آن معامله، جزئیات تراکنش مورد نظر دا در یکی از مرورگرهای بلاکچین مشاهده کنید. 

 

مقایسۀ صرافی های متمرکز و غیر متمرکز

هرکدام از این سیستم ها مزایا و معایب خود را دارند. در صرافی های متمرکز شما کارمزد کمتری را در معاملات پرداخت می کنید و به جفت ارزهای بیشتری دسترسی دارید. اما در عوض دارایی شما در کیف پول صرافی نگه داری میشود و همیشه این امکان هست که کیف پول ها مورد حمله هکرها قرار بگیرد یا توسط خود صاحبان صرافی به سرقت رود یا اینکه خود صرافی به خاطر قوانین بین المللی حساب شما را مسدود نماید.

در صرافی های غیر متمرکز شما کارمزد بیشتری را در معاملاتت پرداخت میکنید که به واسطه انتقال مستقیم دارایی ها در هر معامله از کیف پول به استخر است. و معاملاتت فقط به توکن های شبکه ای که صرافی در آن فعالیت میکند محدود میشد. اما در عوض شما مستقیما از کیف پولت معامله میکنید که یعنی کنترل دارایی ها در اختیار شماست.

همچنین در صرافی های غیر متمرکز بر خلاف صرافی های متمرکز برای انجام معامله نیازی به افتتاح حساب و یا احراز هویت نیست بنابراین تحریم ها و بسته شدن حساب در آن معنایی ندارد که میتواند امنیت بالایی را به ارمغان آورد.

صرافی های غیر متمرکز در واقع پروژه های دیفایی هستند که به شکل یک قرارداد هوشمند در بلاکچین فعالیت میکنند. بلاکچین هایی مثل اتریوم یا بایننس اسمارت چین میزبان پروژه های دیفای و صرافی های غیر متمرکز هستند.

گروه تحلیلی آموزشی گلدن تریدرز

 

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده
Share

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید