استراتژی معاملاتی چیست؟

 

اگر بازار سرمایه را مانند یک جنگ تصور کنیم، تنها اشخاصی از این جنگ جان سالم به در خواهند برد که آمادگی لازم را برای وقوع هرگونه اتفاقی داشته باشند. احتمالا در بین مردم یا فعالین بازار بارها شنیده‌اید که شخصی بخش قابل توجهی از سرمایه خود را در بازار سرمایه از دست داد و خاطرات زیادی از این قبیل.

سالانه افراد زیادی وارد بازار سرمایه می‌شوند و طبق آمار حدود ۹۰% افراد با از دست‌دادن بخش قابل توجهی از سرمایه خود، از بازار خارج می‌شوند. اما رمز موفقیت اقلیت بازار چیست؟
پاسخ سوال فوق در یک کلمه خلاصه می‌شود و آن هم ” استراتژی ” است.

 

استراتژی چیست ؟

ریشه کلمه استراتژی از واژه یونانی ” استراتگوس ” گرفته شده است که به معنای فرماندهی و رهبری است. در جنگهای یونان باستان فرمانده برای سربازان خود برنامه مشخصی را تعریف و تکلیف می‌کرد که با جزئیات دقیق تمام اتفاقات ممکن در جنگ را پیش‌بینی کرده بود و در صورت رخ دادن هر اتفاقی برنامه‌ای از پیش تعیین شده اجرا می‌شد.

یک سرمایه گذار حرفه ای همیشه بازار را دشمن خود می‌پندارد و برای هر یک از رفتارهای بازار برنامه مشخص و از پیش تعیین شده‌ای دارد و این آمادگی را دارد تا بازار هر گونه رفتار غیرقابل پیش‌بینی را از خود نشان دهد.

پیش از اینکه در مورد استراتژی خود فکر کنیم بهتر است ابتدا به مسئله دشمن شناسی یا بررسی بازار بپردازیم.

 

حالات کلی دشمن (بازار):

بازار همیشه در حال نوسان است و در جهت خاصی حرکت می‌کند و این حرکات فقط در پنج حالت خلاصه می‌شود:

  1. صعودی
  2. نزولی
  3. خنثی

 

قدم اول: جهت بازار ( روند ) را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در بورسهای جهانی یک جمله معروف وجود دارد:
ابتدا به سوال یک میلیون دلاری اول پاسخ دهید. ( در حال حاضر در چه روندی هستیم؟ )

 

پس از بررسی موارد فوق از کلیت بازار شناخت پیدا کرده‌ایم و در این حالت بهتر است تصمیماتی در مورد ورود یا عدم ورود به بازار را اتخاذ کنیم.

 

اصول پایه طراحی یک استراتژی معاملاتی مخصوص بازارهای سرمایه‌گذاری

یک استراتژی را به  ۳ بخش اصلی تقسیم بندی می‌کنیم و در مورد هر بخش به صورت مجزا توضیحاتی را ارائه می‌کنیم:

  • جمع‌آوری اطلاعات از گزینه سرمایه‌گذاری مورد نظر:

    برای اینکه در بازاری سرمایه‌گذاری کنیم ابتدا می‌بایست رفتار و جنس بازار را بشناسیم. بهترین راه برای شناخت بازار جمع‌آوری اطلاعات از طریق اخبار و صورتهای مالی و مقایسه آن با وضعیت کلان اقتصادی می‌باشد.
    در پایان مرحله اول شما می‌بایست توانایی پاسخ به این سوال را داشته باشید:چه گروه و یا صنعتی پتانسیل سرمایه‌گذاری را دارد؟

 

  • تحلیل و پردازش اطلاعات:

    قطعا هر شخصی روشهای منحصر به فردی برای بررسی مرغوبیت گزینه سرمایه‌گذاری دارد. بر اساس روش خود و با در نظر گرفتن اصول سرمایه‌گذاری اقدام به تحلیل کنید و به سوالات زیر پاسخ دهید:
    – کدام نوع تحلیل مناسب این گزینه است؟ ( تکنیکال / بنیادی و … )
    – با کدام ابزار می‌توانیم تحلیل دقیق‌تری را داشته باشیم؟

 

  • خروجی اطلاعات و تصمیم گیری:

    در مرحله آخر می‌بایست به یک جمع بندی رسیده باشیم و تصمیمات خود را اتخاذ کنیم:
    – چه بخشی از کل سرمایه‌ام را وارد کنم؟
    – چند درصد سبد خودم را از این گزینه خرید کنم؟
    – حد ضرر معامله را به چه شیوه‌ای و کجا قرار دهم؟
    – حد سود را به چه شیوه‌ای و کجا در نظر بگیرم؟

 

دو نکته بسیار مهم برای طراحی یک استراتژی معاملاتی

  • تعهد به استراتژی: پس از طراحی یا انتخاب استراتژی مد نظر خود به آن پایبند باشید و ذهن خود را درگیر اخبار و شایعات نکنید. توجه داشته باشید که استراتژی شما دارای چهارچوب، قوانین و منطق مشخصی هست و احساسات هیچ جایگاهی در استراتژی ندارد بنابراین کاملا گوش به فرمان و مطیع استراتژی خود باشید.

 

  • سادگی استراتژی: برای توضیح این مورد سخنی از استیو جابز را مرور می‌کنیم:
    گاهی یک کار ساده می‌تواند سخت تر از یک کار پیچیده باشد. باید سخت تلاش کنید تا استراتژی شما شفاف شود و در یک چک لیست مکتوب گردد. این توضیحات باید انقدری شفاف و واضح باشد که شما را در سر دو راهی برای تصمیم‌گیری قرار ندهد.

 

گروه تحلیلی آموزشی گلدن تریدرز

 

۴
از ۵
۵ مشارکت کننده
Share
پرهام گفت:
ممنون از مطالبتون

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید